Patrick Turkenburg is sinds 2021 bijna full-time verbonden aan A12 als rij-instructeur. Het woord ’bijna’ komt gewoon door het feit dat Patrick nog een dag in de week op een trailer rijdt voor Eimers Logistiek. Daar werkte hij al 1 dag in de week voordat hij bij A12 kwam maar hij vindt het prettig om wekelijks nog een ritje te doen. ”Om mijn hoofd leeg te maken”, stelt Patrick, een no nonsense Rotterdammer die met passie vertelt over zijn werk en inmiddels in Westervoort woonachtig is.
Hij heeft zelf jaren full-time achter het stuur gezeten bij onder meer Maat in Alblasserdam. Turkenburg: “Op de kraanwagen, waarmee ik door Europa reed. Heb alle rijbewijzen dus ben allround inzetbaar zal ik maar zeggen. De liefde bracht me op een goed moment richting het Oosten en toen ben ik bij Smits opleidingen gaan werken. Zij zochten vrachtauto chauffeurs die omgeschoold wilden worden tot rij-instructeur. Omdat ik het zelf rijden begon te missen ben ik een dag in de week bij Eimers Logistiek gaan rijden. Bij Eimers vroeg ik na verloop van tijd of er niet een soort van dubbelfunctie voor mij was. Toen kreeg ik de reactie ‘Niet bij mij maar ik weet wel iemand waar je kunt gaan praten’. Dat was dus Frank Huijink (eigenaar A12). Hij had ambities om de rijschool te laten groeien voor eigen mensen. Geen spijt van mijn keuze maar zoals gezegd vond en vind ik het zelf rijden nog steeds hartstikke mooi om te doen, dus toen hebben we afgesproken dat ik die dag per week voor Eimers zou blijven rijden”.
Op de vraag of A12 opleidingen het goed doet ten opzichte van het landelijke gemiddelde grijpt Patrick zijn telefoon om de exacte cijfers er bij te pakken. Patrick: “We staan er goed op bij de mannen van het CBR. Ons wagenpark is goed in orde maar onze opleiders idem dito. Het landelijke gemiddelde voor het slagingspercentage CE ligt op 60% bij de eerste keer. Bij ons ligt dit op 86%. Dat zegt wel wat toch? We doen het wat anders dan de gemiddelde rijschoolhouder. We plannen bijvoorbeeld rijblokken in van 3 uur of meer. Kandidaten worden zo beter voorbereid. Het duurt bij een vrachtwagen allemaal wat langer. Bijvoorbeeld alleen al het instellen van een stoel, de taccograaf, de snelheid etc. Kandidaten gaan zich sneller ontwikkelen door langere blokken. Dan vinden wij maar gelukkig vinden onze leerlingen dat zelf ook. “
Dit jaar is er een tweede vrachtwagen bij gekomen bij A12 Opleidingen in verband met de uitbreiding van aanvragen. Patrick “Met collega’s Henri, Ron en Raymond doen we de bezetting op de twee vrachtwagens. Wendy en Diana zorgen voor lessen in de personenauto, een uitbreiding die dit jaar ook zijn beslag heeft gekregen”.
De lestak A12 Opleidingen is destijds gestart met code 95 opleidingen voor eigen mensen. Na de aanschaf van de eerste vrachtauto ontwikkelden we meer mogelijkheden om beroepschauffeurs op te leiden en kwamen er ook aanvragen van klanten binnen.
Patrick geeft aan dat hij als instructeur ‘direct’ is in zijn manier van werken met leerlingen. Turkenberg: ”Als er zaken niet goed gaan zeg ik het direct, niet aan het einde van de les, daar heeft een leerling niets aan. Benoem ook juist de goede dingen die ik zie en de progressie die ze maken. Pas me aan bij niveau van leerlingen. Laatst is er een kandidaat geslaagd waar ik de dag voor het examen mee naar Limburg ben geweest. Stonden we om 12.00 uur op de Cauberg. Was een lang blok van 8 uur maar voelde dat dit voor die kandidaat de juiste keus was. En nogmaals, onze cijfers liegen niet…..”.
Maurice Doppen, voorheen onder meer popjournalist en regionaal accountmanager media-sales, is projectmatig interviewer bij Opiniepijlers, zij-instroom vrachtwagen chauffeur en redacteur voor A12. Hij schrijft vanaf 2022 maandelijks columns met personeel van de intermediair in personeelsdiensten uit Duiven.
Lees meer blogs