Bandenspanning vrachtwagen - A12 Personeelsdiensten
bandenspanning-3-a12-personeelsdiensten

Bandenspanning vrachtwagen

Wat voor uw vrachtwagen de optimale bandenspanning is, kunt u aflezen van de band. De juiste bandenspanning is bij elke vrachtwagen anders. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het formaat en gewicht. Over het algemeen is de juiste bandenspanning van een vrachtwagen tussen 8 en 9 bar.

Bandenspanning en veiligheid

Een verkeerde bandenspanning heeft een negatieve uitwerking op bepaalde basisaspecten van de veiligheidsprestaties, zoals:

  • Sterkte van het karkas
  • Stabiliteit en rijgedrag van het voertuig
  • Grip
  • Gevoeligheid voor stoepranden

Elke band verliest lucht

Banden verliezen lucht. Dat is een natuurlijk proces. Osmose wordt dit genoemd. Rubber is poreus. Door het verschil tussen de druk in de band en de buitenluchtdruk ontsnapt er via het rubber perslucht naar buiten. Hoe snel dit gaat, is afhankelijk van verschillende factoren. Gemiddeld verliezen banden op deze manier 0,05 tot 0,1 bar aan spanning per maand. Andere oorzaken van luchtverlies zijn beschadigingen aan de band, kapotte ventielen, hard remmen en het, met een te hoge snelheid, op- en afrijden van stoepranden en verkeersdrempels.

Tot 5% minder brandstofverbruik

Door het verlies van lucht ontstaat onderspanning en neemt de rolweerstand van de banden toe. TNO deed in 2016 in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) onderzoek naar bandenspanning in relatie tot zware vrachtauto’s. Hierin keek het onderzoeksinstituut ook naar het effect van een hogere rolweerstand op het brandstofverbruik. Conclusie: bij een onderspanning van 20% op alle banden neemt het brandstofverbruik met 2 tot 4% procent toe. Ook uit andere onderzoeken komt naar voren dat met een juiste bandenspanning veel brandstof bespaard kan worden, tot wel 5%.

Verhoogd risico op klapbanden

Voertuigen met de juiste bandenspanning rijden niet alleen zuiniger, ze veroorzaken ook minder uitstoot van CO2, NOx (stikstofoxiden) en fijnstof, zijn stiller, verslijten hun banden minder snel en hebben een veel kleinere kans op een lekke band of klapband. Toch heeft, volgens TNO, ongeveer 40% van de banden in het zwaar wegtransport een te lage spanning. Een kleine 2% heeft een gevaarlijk lage onderspanning van tussen de 30 en 40%. Minder dan 2% lijkt misschien niet veel, de gevolgen daarvan zijn groot. Want wie op zulke slappe banden rijdt, loopt een zeer groot risico op een klapband. Uit de jongste jaarrapportage van de Stichting Incident Management Vrachtauto´s (STIMA) blijkt dat klapbanden en lekke banden met ruim 35% de grootste veroorzakers van pechgevallen met vrachtwagens zijn. Andere bronnen spreken zelfs van 43%. Dat levert niet alleen grote veiligheidsrisico’s op, het kost de logistiek sector, onder meer door de honderden files die daardoor jaarlijks ontstaan, ook nog eens handenvol geld.

Bronnen: Nieuwsblad Transport, DAF, Michelin