Jeugddroom invullen na je loopbaan

Deze week stap ik voor een meereisdag in bij Edwin de Baaij uit Doetinchem. Edwin rijdt via A12 voor verschillende opdrachtgevers maar momenteel wordt hij vaak ingezet voor JCL om fietsen van Gazelle of Giant af te leveren bij fietsenzaken in Nederland en Duitsland.

Edwin rijdt sinds 2 jaar op de vrachtwagen. Hij heeft een loopbaan gehad in de makelaardij (was makelaar bij twee Achterhoekse Makelaarskantoren in Dinxperlo en Doetinchem), deed onroerend goed taxaties voor Arcadis en was geruime tijd werkzaam in de financiële dienstverlening (Nationale Nederlanden). Bij deze laatste werkgever kwam hij in een reorganisatie terecht en kon hij via een uitstroom met een opleidingstraject zijn jeugddroom gaan invullen. Vrachtwagenchauffeur worden.

Vroeger stond Edwin, woonachtig in Zevenaar, met zijn kameraad langs de A12 vrachtauto’s te ‘spotten’. Hij werd geraakt door de verschillen. Edwin: “Er is een enorme verscheidenheid op de weg in modellen, groottes, laadvermogen, styling, motorvermogen, merken en wat niet al. Ja, ‘vliegtuigspotters’ zijn er veel maar er bestaan ook vrachtwagenspotters en ik was er daar vroeger een van. Stond ik samen met mijn kameraad aan de Zevenaarse kant, vlak bij AC Restaurants vrachtauto’s te observeren. Nu ben ik 55 jaar en rijd ik al 2 jaar met veel passie voor A12 op vrachtauto’s van verschillende signatuur voor verschillende bedrijven. Zo kan het gaan. Onlangs heb ik tevens mijn CE-rijbewijs erbij gehaald dus binnenkort kan ik ook op een vrachtauto met trailer gaan rijden. Dat vind ik ook mooi. Het zijn vaak wat langere ritten met minder losadressen. Dan kan ik wat breder worden ingezet door de planningsmannen van A12.”

De Baaij begon bij A12 met nachtelijke ritten voor Rensa. Edwin: “Het is een ander leef/slaap ritme en daar moet je aan wennen. Sommige chauffeurs willen niet anders, maar voor mij voelde het niet echt fijn. In overleg met manager Shufun Tang heb ik aangegeven te willen switchen naar dagritten en dat was toen zo gefixed. Binnenkort ga ik met hem in gesprek om eventueel eens wat trailer ritten te gaan doen. De lijnen zijn kort bij A12 en ze snappen waar je over praat. Dat voelt goed”.

Dat Edwin gepassioneerd liefhebber is ondervind ik dezelfde dag nog. Op een bedrijventerrein in Tiel ziet Edwin in een zijstraat vanuit zijn ooghoek 2 vrachtwagens staan van S. Verbeek & Zn. Edwin: “Oh jaaa… dat is waar, die zitten hier ook. Moeten we dadelijk ff langs rijden, die hebben hele mooie vrachtauto’s. Althans, voor de liefhebber. Ik let natuurlijk vanuit natuurlijke interesse goed op wat er allemaal voor of achter me rijdt, en dan zie ik zulke fraaie auto’s, maar Verbeek zit wat mij betreft in de top”.

Een minuut later staan we bij Verbeek voor het pand te spotten. De rode hoge vrachtwagens vallen inderdaad nogal op door ruime mate van verlichting, hoogte en soort rubberen poppen boven op de cabine die bij meerdere auto’s is doorgevoerd. Mooie marketing in de transportwereld.

Kort en goed. Edwin is als zij-instromer happy in de transportwereld. De Baaij: “Ik maak me vanuit passie snel de materie eigen, kan goed met klanten overweg en de codes 95 (verplichte nascholing voor beroepschauffeurs) loop ik makkelijk doorheen. Ik ben hier op korte termijn nog zeker niet uitgekeken”.

 

Maurice Doppen, voorheen onder meer popjournalist en regionaal accountmanager media-sales, is zij-instroom vrachtwagen chauffeur en redacteur voor A12 personeelsdiensten. Hij schrijft vanaf 2022 maandelijks columns met personeel van het gespecialiseerde uitzendbureau uit Duiven