In gesprek met Pim Loman ervaar je de gedrevenheid van een trucker die niet op een uurtje meer of minder kijkt. Sterker nog, Pim geeft de voorkeur aan lange dagen die ook nog eens lekker afwisselend van karakter zijn. Als de planning ergens een probleem heeft dan lost hij het voor A12 op. Zo is Pim. Kan ook in het weekend of een nachtritje zijn. Pim klaart zijn klus want hij heeft het naar zijn zin bij A12 Personeelsdiensten, zo blijkt al na twee minuten.
Loman is al tien jaar chauffeur. Na zijn A.O.C.-Oost opleiding ging Pim in Almelo naar de R.O.C. – transport opleiding met stages bij bedrijven in de regio Overijssel. Daarna ging hij aan de slag bij transportbedrijven die zich bezig hielden met veetransporten. Sinds 2021 is hij fulltime aan het werk bij A12 Personeelsdiensten.
Pim: “Veel geleerd in brede zin. Zowel meubels, stukgoed als veetransporten gedaan. Bij het veetransport heb ik tevens een stuk planning gedaan, dus ben breed inzetbaar geworden. Wat ik prettig vind is dat er veel variatie in mijn werk zit, dat ik niet iedere keer hetzelfde rondje om de kerk moet rijden. Ik pas me van nature snel aan en maak makkelijk contact met een opdrachtgever. A12 heeft er geen enkel probleem mee om mij naar een nieuwe transporteur of opdrachtgever te sturen. Ik ben met twee verschillende collega’s een dag op pad gegaan met wat tekst en uitleg en heb toen rustig mijn eigen ritten opgepakt. Na korte tijd leerde ik via planner Sven Groot Wassink een tiental bedrijven kennen waar ik afwisselend werd ingezet. Varieerde van bakwagen tot trailer. Dit doe ik nog steeds en bevalt goed. Mijn ambitie is om op korte termijn ook te gaan lessen om de langste zware voertuigen(LZV) te mogen rijden. Hiervoor is een certificaat nodig die ik ook bij A12 Personeelsdiensten wil gaan halen. Heb hier al over gesproken met instructeur Patrick Turkenburg. Is fijn bij dit Duivense bedrijf, alles is in huis. Ik droom er stiekem wel eens van om in de toekomst zelf ooit rijinstructeur te worden. Maar alles op zijn tijd. Ben nog jong en wil eerst nog wat meer ervaring opdoen in de ruime zin van het woord.”
Pim geeft aan dat hij tevreden is met de manier waarop hij wordt ingezet door A12. Daar geeft hij ook zijn loyaliteit voor terug. “Doordat je voor veel verschillende opdrachtgevers werkt kan het voorkomen dat je wel eens rechtstreeks wordt gevraagd om voor een bedrijf te komen werken. Er is een schaarste aan chauffeurs, zeker in de huidige tijd en nog meer aan chauffeurs die alles kunnen rijden. Die rechtstreekse voorstellen sla ik af omdat ik veel terug krijg van mijn collega’s in Duiven. Ze staan me bij met vragen op gebied van secundaire arbeidszaken en bedienen me echt naar mijn behoefte. Is een win/win situatie. En bovenal is de sfeer heel prettig.”
Omdat Pim inmiddels al veel expertise heeft opgedaan bij bedrijven waar A12 voor werkt is hij in korte tijd belangrijk geworden voor de Duivense Intermediair. Loman: “Ik vind het ook leuk om nieuwe chauffeurs in te werken en wegwijs te maken binnen een bepaald bedrijf. Neem soms indien de behoefte er is wat extra tijd voor uitleg met betrekking tot achteruit inparkeren of iets dergelijks. Kun je een collega van wat handige tips voorzien. Het is fijn iemand te helpen in deze, heb ik zelf in het verleden ook baat bij gehad. Chauffeurs onder elkaar, appeltje/eitje toch? “
Maurice Doppen, voorheen onder meer popjournalist en regionaal accountmanager media-sales, is projectmatig interviewer bij Opiniepijlers, zij-instroom vrachtwagen chauffeur en redacteur voor A12. Hij schrijft vanaf 2022 maandelijks columns met personeel van de intermediair in personeelsdiensten uit Duiven.