Frank Roelofs, type hart op de tong en hondstrouwe all-round chauffeur, heeft 12 jaar gewerkt voor A12 Personeelsdiensten. Hij heeft zich dag en nacht ingezet voor alle mogelijke ritten die maar nodig waren binnen de portefeuille van de Duivense Intermediair maar afgelopen jaar heeft Frank een vaste baan bij Van Dalen in Huissen geaccepteerd.
Roelofs: “Heb met een gevoel van weemoed afscheid genomen. Helaas. Ik heb een hele mooie tijd gehad bij team A12. Eigenlijk ben ik bij Frank Huijink begonnen toen A12 begon te groeien zal ik maar zeggen. Frank had chauffeurs nodig die diverse disciplines beheersten. Enneh, nou ja, zonder mezelf op de borst te willen kloppen, maar zo iemand was ik. Ik had al diverse banen gehad in de transportwereld. De ene baan met meer tevredenheid dan de andere en toen ben ik eens gaan praten met Frank in Babberich. Hij had een advertentie staan voor een all-round chauffeur.”
Frank en Frank bleken al snel een wederzijdse klik met elkaar te hebben. Frank Huijink reed zelf nog op diverse ritten maar deed de planning onderweg, in de avonduren en ook in het weekend. Zo kwam er eens een ritaanvraag in de tanktransport, die niet iedereen wilde en kon rijden, maar Frank Roelofs vond dat juist mooi om te doen. De uren waren grillig en sommige dagen waren lang, maar het voelde goed! Frank werd zoals ze dat bij A12 personeelsdiensten noemen een ‘Springer’. Dat is een chauffeur die verschillende disciplines beheerst en zodoende bij diverse opdrachtgevers hulp kan bieden en ingezet kan worden.
“Het kon dus voorkomen dat ik op vrijdagavond door Frank werd gebeld of ik nog ff een (frees) asfaltrit voor een wegenbouwbedrijf wilde rijden die dan kon doorlopen tot de volgende ochtend. Dan was het voor mij even een paar uur rusten zodat ik zaterdagavond weer aan de bak kon gaan tot de klus klaar was. Of er was ineens een oproep van een groot oliebedrijf in Gelderland omdat er iemand was uitgevallen, ziek, wat dan ook en dan was deze jongen nooit te beroerd om na een paar uurtjes weer op zo’n trailer te stappen en gas op de lolly te zetten. Iemand moet het toch doen en ik kon het toen allemaal opbrengen. Verdienste was goed, de sfeer was top, en voelde dito waardering”, aldus Roelofs.
Frank Roelofs komt van oorsprong uit Doornenburg. In die tijd was er vaak trammelant tijdens het uitgaan. Daarom ging Frank vaak stappen aan de andere kant van het water waar hij zijn vrouw ontmoette uit Pannerden. Hij ging na de MAVO naar de MTS, maakte de laatste opleiding niet helemaal af en ging aan de slag bij een tankstation in Nijmegen. Daarna werkte hij in de logistiek voor Gazelle fietsen in Oosterhout en is vervolgens gaan rijden op de vrachtwagen. In de tussentijd had hij alle rijbewijzen verzameld. Bakwagens, kiepwagens, trailers, LVZ, combi’s, kortom er is geen vrachtwagen die Frank niet van binnen en van buiten kent.
Roelofs: “Voor ik bij A12 kwam had ik dus al veel werkgevers gehad met zowel positieve als negatieve ervaringen. En toen kwam Frank Huijink op mijn pad. We hadden een soort niet lullen maar poetsen mentaliteit en werkten dus soms zeven dagen in de week als het nodig was. En successen werden gevierd. De samenhang was groot en goed. Frank Huijink had bij Kuster in Babberich twee van die kleine kantoorruimtes, dat was het. Ik heb het een en ander zien groeien en heb er mijn bijdrage aan geleverd. Nu ben ik weg maar we hebben nog wel een afspraak staan om samen een hapje te gaan eten. Door de voordeur ben ik naar buiten gegaan en we hebben elkaar bedankt voor een mooie tijd. Dubbel gevoel. Er is een band ontstaan die niet ineens stopt omdat ik het qua werk iets rustiger aan ga doen”.
Frank heeft in de loop van de jaren het wagenpark ook zien veranderen. De huidige moderne vrachtwagens kunnen net als moderne personenauto’s al automatisch remmen en signaleren waardoor de chauffeur zijn rijstijl moet aanpassen aan de auto.
Roelofs: “Daar ben ik niet zo gelukkig mee hoor. Ben meer ouderwetse chauffeur. Kom ook nog uit de tijd dat ik het stratenboek met plattegrond van alle dorpjes in Nederland naast me had liggen. Mijn oriëntatie is daardoor denk ik beter ontwikkeld dan bij de jongere chauffeurs die nu uitsluitend op navigatie kunnen rijden. En wat betreft merken en kwaliteit kan ik rustig stellen dat Volvo de absolute top is in de truckwereld. Heb overal op gereden maar dat merk biedt de meeste kwaliteit. Don’t worry, heb geen aandelen of zo, maar dat is gewoon mijn mening. Met een straatlengte winnen ze het van andere merken.”
Maurice Doppen, voorheen onder meer popjournalist en regionaal accountmanager media-sales, is projectmatig interviewer bij Opiniepijlers, zij-instroom vrachtwagen chauffeur en redacteur voor A12. Hij schrijft vanaf 2022 maandelijks columns met personeel van de intermediair in personeelsdiensten uit Duiven.