Ik wilde iets totaal anders - A12 Personeelsdiensten
a12chauffeur11

Ik wilde iets totaal anders

Sigrid Koopman werkt als chauffeur bij A12 Personeelsdiensten.  Aan A12 Personeelsdiensten vertelt zij wat het beroep zo leuk maakt.

Hoe ben je bij A12 Personeelsdiensten terecht gekomen?

Ik wilde graag de vrachtwagen op en heb ik had de vacatures bij A12 via Indeed al een paar keer langs zien komen. Ik heb mijn CV rechtstreeks naar A12 gestuurd en vervolgens ben ik even langs het kantoor gegaan in Duiven. Daar ben ik gelijk in gesprek gegaan en kon ik vrij snel beginnen, nadat ik   de cursussen voor Code 95 via hun had gevolgd.

Hoe kwam je op het idee om voor de sector transport en logistiek te kiezen?

a12 personeelsdiensten
Sigrid

Op mijn 18e heb ik de opleiding gedaan op de Koninklijke Militaire Academie en ben ik gaan werken als officier bij de Aan- en Afvoertroepen. Na mijn carrière bij Defensie en een opleiding Personeel & Arbeid heb ik 15 jaar als HR-adviseur gewerkt. Na een reorganisatie moest ik op zoek naar een andere baan.  Ik had geen zin meer om op kantoor te werken en wilde iets totaal anders. Bij het zoeken naar mogelijkheden kwam ik erachter dat mijn hart nog steeds lag in de transport en logistiek. Ik wilde vrachtwagenchauffeur worden! Ik heb mijn C-rijbewijs gehaald op de 4-tonner bij Defensie en deze is altijd geldig gebleven. Dat kwam nu heel goed van pas. Een echte carrièreswitch dus, waar ik geen spijt van heb.

Welke opleiding heb je gevolgd om hier te komen?

Om goederen te kunnen vervoeren op de vrachtwagen heb je code 95 nodig. De modules die ik hiervoor gevolgd heb zijn ADR, VCA, Het Nieuwe Rijden en een module verkeersregels. Vervolgens ben ik gaan rijden en na 1,5 jaar kon ik via A12 E achter C halen.

Zou je anderen aanraden deze opleiding te volgen?

Als je hart echt in de transport en logistiek raad ik het zeker aan om het te doen. Naast het werk als vrachtwagenchauffeur ben ik onderzoeker bij een adviesbureau. Dus ik wilde niet fulltime op de vrachtwagen. Meestal rijd ik drie dagen in de week, die niet altijd hetzelfde zijn. En soms rijd ik meer dagen als het kan of als het nodig is. Bij A12 gaat alles in goed overleg en geven ze je het vertrouwen.  Het werk als onderzoeker kan ik op deze manier goed combineren met het rijden op de vrachtwagen.  Ik zou het zo weer op deze manier doen.

Welke rijbewijzen heb je allemaal in je bezit?

Ik ben in bezit van bijna alle rijbewijzen. Alleen bus (D) ontbreekt nog. 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit, en wat vervoer je?

Ik weet van tevoren welke rit voor mij gepland is. Ik ga eerst naar de opdrachtgever waar ik de trekker (met of zonder oplegger) of bakwagen ophaal. Als deze nog niet geladen is vertrek ik vanuit daar naar het bedrijf voor wie de goederen vervoerd worden.  Het kan ook voorkomen dat ik mijn eigen wagen nog moet laden. Wanneer de wagen geladen is en de administratie is in orde vertrek ik naar de eerste klant. Bij het ene adres moet ik lossen, ook kan het zijn dat ik bij sommige adressen weer goederen moet mee nemen. Wanneer mijn gehele rit af is kom ik weer terug bij het bedrijf. Daar koppel ik de oplegger af of los de opgehaalde goederen uit de bakwagen. Vervolgens breng ik de wagen terug naar de opdrachtgever waar ik die dag voor rij. Daar aangekomen parkeer ik de trekker of bakwagen en lever ik de sleutels samen met de papieren in.

Zijn er dingen waar je rekening mee moet houden als je bij een klant bent?

Ja zeker zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden. Ik moet goed opletten of ik moet laden en/of lossen. Daarbij kijk ik goed wat ik moet lossen en de hoeveelheid stuks dat er gelost moeten worden. Op mijn rittenlijst of vrachtbrief staat dit allemaal duidelijk aangegeven, ook of je bijvoorbeeld Europallets moet ruilen. Daarnaast moet ik zorgen dat de klant de ontvangst aftekent. Hiervoor heb ik een scanner of rittenlijst mee van het bedrijf.

Ben je op het moment werkzaam voor een firma?

Zo nee, welke bedrijven ben je werkzaam? Ik ben op dit moment niet vast aan het werk bij een firma. Ik ben flexibel inzetbaar en rijd veel verschillende ritten. Soms een paar weken bij dezelfde opdrachtgever, maar meestal verschillende opdrachtgevers per week. Dit maakt mijn werk juist zo leuk, geen dag is hetzelfde.

Met wie werk je allemaal samen op een dag?

Ik heb te maken met de collega’s van de planning van het bedrijf waar ik voor rijd. Dat gebeurt alleen bij bijzonderheden, zoals een klant die gesloten is of een vracht die niet opgehaald kan worden. Dan nemen we samen door hoe dit opgelost kan worden. Dit kan elke dag anders zijn. Daarnaast heb ik natuurlijk te maken met de klanten. Wanneer ik een dagrit maak heb je verschillende adressen, dit kan variëren van 8 tot wel 25 adressen.

Wat vind je leuk aan je werk?

Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk. Wat zo leuk is aan mijn werk is dat geen dag hetzelfde is. Overal andere mensen en een andere manier van werken. Wat ik ook heerlijk vind is dat ik lekker op mezelf ben. Ik vind het gewoon zo machtig mooi achter het stuur te zitten, te manoeuvreren door dorpjes of over afgelegen landwegen en te genieten van alles om mij heen.

Welke eigenschappen heb je nodig om als chauffeur aan de slag te gaan?

Zeker geen 9 tot 5 mentaliteit. Je moet flexibel zijn, want tijdens je rit kun je nogal eens tegen onverwachte zaken aanlopen of krijg je een aantal extra afhaaladressen toegevoegd. Klantvriendelijkheid is erg belangrijk, elke klant behandel je op een nette manier. Je moet ook zeker geduldig zijn, het kan voorkomen dat je in files terecht komt of dat je bij een klant moet wachten. Het is ook van belang dat je logisch kan denken. Denk bijvoorbeeld aan het schuiven met je lading als je tussen je afleveradressen ook ophalers hebt. Ook is het erg handig als je meerdere talen spreekt voornamelijk Engels en Duits. Daarnaast is het fysiek best zwaar, daar moet je zeker tegen kunnen.

Wat zien wij jou over 5 jaar doen?

Over 5 jaar ben ik nog steeds vrachtwagenchauffeur. Ik heb zoveel plezier in mijn werk en wil dit zeker blijven doen. Wat mij nog wel leuk lijkt, is veevoer rijden. Of vee van boer naar boer. Maar wie weet voor in de toekomst. Er is heel veel mogelijk via A12 Personeelsdiensten. Daar blijf ik met veel plezier bij rijden.