In de transportwereld kom je in de huidige tijd mensen van allerlei pluimage tegen. Van schoolverlaters met een groot rijbewijs tot 50+ instromers vanaf de zijkant van de arbeidsmarkt die al van alles hebben gedaan in hun leven. Tot die laatste groep behoort Jurgen te Braak. Hij is nog lang niet van plan te stoppen en gaat door met veel passie en voelt zich thuis bij A12 Personeelsdiensten.
Jurgen is vrij en tref ik thuis aan de keukentafel in de eerste week van januari. Hij ziet er topfit uit. Geen postuur dat past bij een doorsnee vrachtwagenchauffeur. Te Braak: “Dat klopt. Let er wel een beetje op wat ik eet en zorg goed voor mijn lijf. Ben nu wat hand- en spandiensten aan het verrichten voor de opstart van het bedrijf van mijn zoon. Hij is personal trainer en begeleidt mensen op hun weg naar een goed lijf, inclusief voedingsadviezen. Doet hij dus ook bij mij en ik voel me er goed bij hoor.”
Jurgen is op diverse arbeidsmarkten actief geweest. Tot zijn 22e jaar werkte hij in de groothandel c.q. familiebedrijf Te Braak Bloemengroothandel in Doetinchem. Thuis deed hij alles, inkoop en verkoop, stond op de markt, zorgde voor bevoorrading tankstations, ging naar de veiling, langs kwekers en ga zo maar door. Daarna ging Jurgen werken bij Duthler Intermode in Doetinchem. Hij werkte er in het centrale magazijn maar zag al snel dat er vier chauffeurs dagelijks met een vrachtwagen naar de filialen door heel Nederland reden. Jurgen: “Toen dacht ik, dat is wat voor mij. Haalde mijn groot rijbewijs en kon aansluitend terecht als chauffeur op een van de routes. Heb ik vier jaar gedaan. Met plezier. Omdat ik van huis heb meegekregen om all-round te zijn stond ik bij Duthler ook wel eens in de winkel als het nodig was of gewoon zo uit kwam. Vond ik leuke afwisseling. Ze hebben me nog aangeboden om assistent bedrijfsleider te worden maar heb toen de keuze gemaakt richting een andere branche, ik werd vertegenwoordiger, later heette dat accountmanager in de commerciële buitendienst van Mesner Benelux (leverancier van pompen voor vijvers, zwembaden en beregeningen). “
Te Braak leerde er alle facetten van het bedrijf kennen, kreeg veel vrijheid om mooie commerciële paden te bewandelen, reisde door Nederland en haalde bijvoorbeeld klanten als Intratuin binnen. Later ging hij met de eigenaar op pad door heel Europa en Rusland om bestaande en nieuwe leveranciers te bezoeken en groeide door naar soort productmanager functie. Bouwde beurzen op en zorgde voor bezetting ervan, een mooie carrière van 25 jaar. Daarna is Jurgen 2 jaar bedrijfsleider geweest bij een branchevreemd bedrijf maar daar haalde hij geen voldoening uit en toen begon het oude truckersvak, dat hij kende van de jaren uit zijn Duthler periode, weer te kriebelen. Hij ging zoeken op internet en kwam op een makkelijke manier in contact met A12.
Jurgen: “Shu Fun Tang en Frank Huijnk bij A12 vertelden me hoe er werd gewerkt en wat er van me verwacht werd. Heb in beginperiode gewerkt voor diverse transportbedrijven zowel in de koeltransport als stukgoed. Momenteel ben ik zeg maar vaste chauffeur bij Rensa op zo’n lange trailer. Vind ik mooi werk. Zaken zijn goed geregeld en daar houd ik wel van. Moet wel oppassen, voorzichtigheid is geboden, heb vaak dure materialen aan boord die niet mogen kantelen, heb een rustige rijstijl en ik ga niet jagen. Ik heb het naar mijn zin maar sluit bijvoorbeeld niet uit dat ik ooit nog eens zo’n LZV combi ga besturen. Lijkt me wel gaaf, heb je zo’n 25 meter lading in je spiegel. En als ik dan ook nog eens met zo’n ding bloemen zou kunnen vervoeren dan is mijn cirkel helemaal rond, ha ha. Terug in de bloemenhandel maar dan als chauffeur op zo’n LZV. Wie weet…..
Maurice Doppen, voorheen onder meer popjournalist en regionaal accountmanager media-sales, is projectmatig interviewer bij Opiniepijlers, zij-instroom vrachtwagen chauffeur en redacteur voor A12. Hij schrijft vanaf 2022 maandelijks columns met personeel van de intermediair in personeelsdiensten uit Duiven.