Mijn eerste contact met Miranda van der Zalm had ik bij het tankstation in Doetinchem. We reden allebei met een bakwagen van Rensa en maakten tijdens het aftanken een praatje. Het werd me snel duidelijk dat Miranda een zij-instroomster is die op adem kwam vanuit een drukke baan waarbij je 24/7 ‘aan’ staat. Aangezien ik maandelijks een column schrijf vroeg ik of ze haar verhaal een keer wilde doen.
Miranda en haar man hebben samen een passie voor rijden, en met name bijzondere 4 x 4 vrachtwagens waarmee je op de meest onherbergzame plekken kunt komen. In 2010 haalt ze haar C rijbewijs met als doel om samen met haar man een ‘sabbatical’ wereldreis te maken. Daar gaat een en ander aan vooraf qua voorbereiding. Miranda: “In 2014 zijn we uiteindelijk gegaan. Je zegt allebei je baan op, gaat anticiperen op het feit dat je baan er wellicht niet meer is als je terugkomt en je moet je voorbereiden op een heel bijzondere reis met alle consequenties. Wij hebben dus een passie voor terrein rijden in gebieden waar normaliter geen toeristen komen. Samen kochten we een MAN Casco vrachtauto in IJsland, stelden zelf de bak samen met alles wat wij dachten nodig te hebben.”
Tijdens hun reis kwamen ze in veel landen die onderdeel uitmaken van de De Zijderoute, zoals Oezbekistan, Kirgizië en Mongolië. Een fascinerende ervaring. Bij terugkomst kan Miranda gelukkig weer aan de slag bij haar oude werkgever, een grote vermogensbeheerder in vastgoed met een vestiging aan de Amsterdamse Zuidas. Ze heeft diverse functies bekleed binnen deze organisatie, van teamleider asset management tot strategisch manager vastgoed met een waarde van vijf miljard. Ze haalde in de tussentijd haar ‘Master Real Estate’ aan de TU in Eindhoven. Na terugkomst van de wereldreis ging ze weer aan het werk voor de vermogensbeheerder in vastgoed, maar in 2021 volgt een reorganisatie waarbij haar functie komt te vervallen. En toen kwam ze in de situatie terecht, wat nu? Ze zou in de hectische vastgoedwereld kunnen blijven maar koos er voor haar passie voor ‘groot rijden’ te volgen. Omdat ze haar C rijbewijs inmiddels had gehaald is ze gaan zoeken naar een bedrijf die in chauffeursdiensten sterk is. En kwam toen al zoekende bij Joey Lenting van A12 Personeelsdiensten terecht.
“De sympathieke Joey vertelde me wat er van me verwacht werd en ik raakte enthousiast en ben begonnen bij A12. Met veel plezier werk ik voor diverse transportbedrijven in regio Gelderland. Ik heb inmiddels de nodige ervaring opgedaan. Afgelopen jaar heb ik tevens mijn CE gehaald bij Patrick Turkenburg, rijinstructeur bij A12. Dus ben ik momenteel multifunctioneel inzetbaar. Het mooie van dit werk is dat ik mijn hoofd leeg heb, en dat voelt heerlijk hoor. In mijn vorige banen hield mijn hoofd nooit op. Ook in avonduren of weekenden was je met je werk bezig, dacht altijd in kansen en bedreigingen, was ‘part off the job’ zal ik maar zeggen. Die pet heb ik nu dus niet meer op en dat is fijn. Begrijp me goed, ik heb veel voldoening gehad in mijn vorige banen maar het voelt nu echt goed om iets heel anders te doen. Wat ik al eerder aangaf, ik heb iets met rijden in de brede zin. Daar kan ik me nu in uitleven.”
Miranda is blij met de persoonlijke benadering bij A12. “Ik kan goede afspraken maken met ze. Meestal ga ik even naar ze toe om een planningsgesprek te voeren. Ik stel me ook flexibel op en help ze uit de problemen als ik dat kan. Daarnaast ben ik vrijwilliger geworden op de Dierenambulance, iets goeds doen met een maatschappelijke verantwoordelijkheid past ook wel bij me.”
Maurice Doppen, voorheen onder meer popjournalist en regionaal accountmanager media-sales, is projectmatig interviewer bij Opiniepijlers, zij-instroom vrachtwagen chauffeur en redacteur voor A12. Hij schrijft vanaf 2022 maandelijks columns met personeel van de intermediair in personeelsdiensten uit Duiven.
Lees meer blogs