Internationaal chauffeur
Scherp en gezond op de weg!

De gezondheid van vrachtwagenchauffeurs is een onderwerp dat vaak niet genoeg aandacht krijgt. Daarom hebben wij een aantal handige tips op een rij gezet.

Hydrateren

Veel mensen weten dit waarschijnlijk niet, maar veel gezondheidsproblemen ontstaan door uitdroging. Het lichaam geeft pas signalen om te ‘drinken’ als het al in een staat van ‘uitdroging’ is. Als je voelt dat je dorst hebt, ben je eigenlijk al uitgedroogd. Probeer idealiter de hele dag door een slokje water te nemen in plaats van alleen te drinken als je dorst hebt.

Hoeveel water moet je dagelijks drinken?
Een gezonde volwassene heeft ongeveer 35 ml water per dag per kilogram lichaamsgewicht nodig. Deze richtlijn wordt u aanbevolen door wetenschappelijke organisaties. Een persoon van 50 kilo heeft dus 1,7 liter nodig, bij 60 kilo 2,1 liter, bij 70 kilo 2,4 liter en bij 80 kilo 2,8 liter.

Klinkt als veel, maar werk eraan om deze hoeveelheid te drinken als u dat nog niet doet.

Tip – Houd altijd een flesje water in de buurt, om hier door de dag heen uit te kunnen drinken.

Eet fruit en groenten

Yep. Dit is vast niet de eerste keer dat je dit advies hoort! Probeer in de loop van IEDERE dag zo veel mogelijk fruit en groenten te eten. Niet alleen bevatten ze veel goede vitaminen en mineralen voor je algehele gezondheid, ze helpen ook bij de spijsvertering. Overdrijf niet door te veel fruit te eten. Fruit is nog steeds een bron van suiker voor het lichaam.

Tip – Maak een ‘shake’ of ‘smoothie’ als je onderweg bent. Het is een handige manier om veel van de goede dingen die je nodig hebt binnen te krijgen!

Verminder het gebruik van koffie en energiedrankjes

Veelvuldig gebruik van koffie en energiedrankjes is van invloed op je gezondheid. Je weet het misschien niet, maar koffie droogt je eigenlijk uit. Koffie en energiedrankjes zijn bedoeld om je lichaam en geest op korte termijn een kunstmatige energiestoot en alertheid te geven. Je lichaam weet van nature wanneer rust nodig is.  Probeer deze natuurlijke behoefte aan rust niet te omzeilen door te veel van deze drankjes te gebruiken.

Tip – Als je van koffie of energiedrankjes houdt, probeer dan in ieder geval de hoeveelheid die je drinkt te beperken.

Eet licht verteerbaar voedsel

Licht eten onderweg houd je scherper! Als je een paar grote maaltijden per dag eet, kan het veel energie kosten om ze te verteren. Dit kan resulteren in een slaperig gevoel wanneer je achter het stuur zit.

Tip – Als je eten van thuis meeneemt, pak dan maaltijden en tussendoortjes in met net iets minder dan normaal. Na verloop van tijd kun je de grootte van de porties steeds verder terugbrengen, zodat je de vermindering nauwelijks zult merken.

Minder junkfood

Eet minder junkfood, zoals chips, chocoladerepen, frietjes, hamburgers enz. Ze verstoppen je slagaders en veroorzaken ook veel andere problemen. Vette, calorierijke voeding is een belangrijke oorzaak van een slechte gezondheid. Zoek andere gezonde dingen die goed zijn voor je lichaam.

Tip – Probeer walnoten, amandelen, appels of volkoren crackers (met een beetje kaas).

Groene drankjes

Dit is een van de beste dingen die je kunt doen voor je gezondheid, vooral met een onregelmatige levensstijl zoals een chauffeur. Het kan een heel eenvoudige manier zijn om energie te krijgen. Het geeft je energie en essentiële voedingsstoffen. Daarnaast is het een uitstekende maaltijdvervanger als je echt geen tijd hebt om goed te eten.

Supplementen

Aangezien een evenwichtige voeding onderweg een uitdaging kan zijn, kunt u overwegen dagelijks een hoogwaardige multivitamine te nemen. Raadpleeg een voedingsdeskundige voor meer specifieke supplementen die geschikt zijn voor uw behoeften.

Tip – Als je elke dag een groen drankje of een gezonde shake voor jezelf maakt, krijg je waarschijnlijk dagelijks genoeg van het goede binnen en hoef je geen extra supplementen te nemen.

Slaap

De meeste mensen besteden niet genoeg aandacht aan slaap. Dit kan een groot probleem zijn voor de professionele chauffeur! Probeer elke nacht voldoende te slapen. 8 uur per nacht, met een regelmatige bedtijd, dit is veelal een uitdaging voor een vrachtwagenchauffeur. De juiste rust is van vitaal belang, het regenereert het lichaam en helpt de geest scherp te houden. Stress kan ervoor zorgen dat u slaapproblemen krijgt. Probeer manieren te vinden om echt te ontspannen en te ontstressen voor het slapengaan.

Tip – Slaap in een donkere ruimte of met een slaapmasker om het melatonineniveau hoog te houden. Een hoog melatoninegehalte leidt tot een betere slaapkwaliteit.

Regelmatige beweging en een gezond gewicht

Dit is een lastige, maar niet onmogelijk. Aan het eind van je rijdag ben je moe van het achter het stuur zitten en wil je gewoon even chillen toch? Probeer dan op z’n minst een kwartiertje stevig te wandelen om je bloedsomloop in beweging te krijgen en de lucht in te ademen.

Tip – Het geheim hier is om een activiteit te vinden die je leuk vindt om te doen, en die redelijk in je dagelijkse schema past. Probeer lichaamsbeweging/activiteit deel te laten uitmaken van uw dagelijkse routine.

Probeer van alle tips eerst één ding tegelijk onder de knie te krijgen, bijvoorbeeld je waterinname in de loop van een aantal weken verhogen. Misschien gewoon iets simpels als een 100 ml toevoegen aan de hoeveelheid die je elke dag drinkt, totdat het doel is bereikt. Wees bereid om te veranderen, maar maak de veranderingen in je eigen tempo.

Heb jij de ambitie om chauffeur te worden? Neem contact op, wij begeleiden je van A tot Z!